fbpx

Jak moc se dá podnikatelský úspěch vyčíst z bot?

Jak moc se dá podnikatelský úspěch vyčíst z bot?

Na první schůzce si většina lidí všímá obličeje a podání ruky. Ale hned potom, často podvědomě, padne pohled na boty. Vypadají udržovaně? Hodí se k obleku? Jsou sešlapané nebo vypulírované? Zdánlivý detail, který umí prozradit víc, než by si člověk myslel.

Boty jako první vizitka

Říká se, že podle bot se dá odhadnout charakter člověka. V byznysu to platí dvojnásob. Dobře zvolené a čisté boty ukazují, že jejich majitel se zajímá o detaily. A detaily v podnikání rozhodují. Stačí pár vteřin a protistrana si vytvoří první obrázek. Těžko se pak vysvětluje, že někdo, kdo působí ledabyle na schůzce, je ve skutečnosti perfekcionista.

Naopak přehnaně luxusní obuv může někdy působit okázale až nevkusně. Úspěch se pozná spíš podle toho, jak boty zapadají do celku. Drahá značka není problém, ale pokud k ní patří umaštěný oblek nebo nervózní vystupování, efekt se ztrácí.

Kultura obouvání a podnikatelský svět

Každá země má trochu jiný pohled na boty. V Japonsku jsou boty brány jako symbol úcty a čistoty, proto se tolik dbá na jejich stav. Ve Spojených státech se často hraje na image. Dobře zvolená obuv patří k prezentaci osobního brandu. V Evropě je důležitá tradice. Italové dávají důraz na eleganci a styl, zatímco v Německu je oceňovaná praktičnost a kvalita zpracování. Podnikatel, který cestuje, rychle zjistí, že boty jsou univerzálním jazykem. Nemusíte znát cizí etiketu do detailu, ale pokud přijdete v upravených a vhodných botách, nikdy tím nic nepokazíte.

Boty nejsou jen o estetice. Lidé si je nevědomky spojují s disciplínou a spolehlivostí. Člověk, který si hlídá svůj vzhled od hlavy až k patě, bývá vnímán jako někdo, kdo si pohlídá i termíny a čísla. Naopak škrábanec nebo špinavý povrch působí, jako by dotyčný nestíhal ani základní věci. A to dokáže na obchodní schůzce vyvolat pochybnosti.

Zajímavé je, že právě boty jsou jedním z mála doplňků, které si lidé pamatují i zpětně. Na jméno si nevzpomenou, ale řeknou: „To byl ten chlap v těch hnědých botách.“

Úspěch není jen v podrážkách

Samozřejmě, že podnikatelský úspěch se neodehrává na chodníku. Rozhodují nápady, strategie, disciplína a schopnost riskovat. Ale boty fungují jako malý indikátor toho, jak člověk přemýšlí o sobě a o svém prostředí. A to často stačí k tomu, aby získal náskok. V byznysu totiž nejde jen o schopnosti, ale i o důvěru. A ta se buduje už při prvním pohledu.

Když boty mluví moc nahlas

Existuje i opačný extrém. Někdo chce dát najevo úspěch a pořídí si extravagantní obuv, která bije do očí víc než samotný obsah schůzky. V takových chvílích může působit, že boty mají suplovat nedostatek jistoty nebo zkušeností. Přehnaná snaha o dojem tak paradoxně vyvolá spíš otázky než respekt.

Udržované boty jsou taky odrazem toho, jak se člověk stará o sebe. Leštit je každý den není nutné, ale věnovat pár minut tomu, aby vypadaly k světu, je signál určité disciplíny. Je to podobné jako s rukopisem nebo stylem vyjadřování – maličkosti, které dohromady tvoří obraz celku.

Když boty rozhodují o příležitosti

V praxi se stává, že boty ovlivní i samotný průběh schůzky. Někdo si to uvědomí až zpětně, když dostane zpětnou vazbu typu: „Byl jste dobře připravený, ale působil jste trochu neupraveně.“ A přitom šlo jen o ošoupané podrážky. V prostředí, kde konkurence čeká za rohem, to může znamenat prohranou zakázku. Možná je to nespravedlivé, ale právě v byznysu rozhodují maličkosti, které vytvářejí celkový dojem. Boty jsou jednou z nich.

Podnikatelský úspěch se samozřejmě nepozná jen podle bot. Ale boty jsou rychlá zkratka, kterou si lidé nevědomky vytvoří v první minutě.

Zdroj textu: https://www.forbes.com, https://footwearmagazine.com

Zdroj foto: www.freepik.com

Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru




Partneři

Máte zájem o propagaci vašeho odkazu v této sekci? Kontaktujte nás na inzerce@esmond.cz

Další zajímavé články