fbpx

Jak konstruktivní kritika staví mosty?

Vyhnout se kritice v době internetu není vůbec nic jednoduchého. Musíme se jí ale snažit nevnímat? Konstruktivní kritika totiž může pozitivně ovlivnit náš růst jak osobní tak i kariérní. V čem spočívá kouzlo konstruktivního kritizování, jak poznat, že se nám někdo snaží pomoci a proč přestat zavírat oči?

Nechci říkat, že jako Češi máme poměrně velkou tendenci kritizovat ostatní. Věřte nebo ne, podobně je to všude ve světě. Většina kritiky se k nám totiž dostane skrz internet, který může být z velké části anonymní. Právě tento fakt fouká vítr do plachet většině rýpalů. Bohužel, v množství uživatelů najdeme jen málo těch, kteří se nám i nepříjemným názorem snaží pomoci. O to větší důraz bychom měli klást na jejich rozpoznání. Jak vám konstruktivní kritika pomůže, můžete ovlivnit jen vy samotní.



Proč dává konstruktivní kritika smysl?

Kritika může být nepohodlná, ale nikdo neříká, že člověk je tu proto, aby žil v pohodlí.

– Napoleon Hill –

Začnu tím, kdo konstruktivní kritiku rozdává. Reálně to totiž může být naprosto kdokoliv. Překvapilo vás to? Spousta lidí totiž očekává, že konstruktivně kritizovat může primárně člověk, který je v oboru znalejší, starší a vůbec tak nějak zkušenější. Samozřejmě je to pravda, ale zároveň jde jen o část skupiny, co může smysluplně kritizovat. Často totiž si lze mnoho vzít i z kritiky od člověka, který třeba ani nemá s naším oborem nic společného. Myslím to tak, že není zkušený ani zdaleka jako já, ale ukazuje mi pohled z druhé strany.

Perfektně to lze prezentovat na marketingových kampaních:

Představte si, že vypustíte ven reklamu na laptop a v textu působíte velmi odborným dojmem. Třeba popisujete jednotlivé komponenty čistě jejich modelovým číslem. Najednou se v reakcích objeví názor starší paní, která daným informacím vůbec nerozumí. Teď přichází moment, kdy se vyplatí zamyslet. Možná totiž cílíte reklamu schválně na znalejší publikum, v tu chvíli pro vás názor není nijak věcný. Pokud ale fungujete jako elektro, co chce nabízet zboží širokému spektru zákazníků, okamžitě máte viditelný problém – reklamě nerozumí část cílové skupiny. Komentář se tak stává hlavním hnacím motorem ke změně. Vysvětlíte paní vše osobně nebo změníte reklamu, aby i méně zkušení pochopili, jaký produkt vlastně nabízíte?

Vše souvisí se vším. I negativní názory mohou mít podtext, který vám výrazně pomůže. Rozhodně to nemusí být celé eseje v komentářích na sociálních sítích. Často vlivem emocí lidé vměstnají zajímavý konstruktivní názor i do jedné věty nebo dokonce pár slov. Čtěte proto pozorně i ne tolik pozitivní komentáře…

Existuje jen jeden způsob, jak se vyhnout kritice: nedělat nic, neříkat nic.

– Aristoteles –



Čtěte pozorně! Najdete vodítka ke zlepšení

Přemýšlel jsem, jak pomoci konstruktivní kritiku v záplavě reakcí najít. Spočívá totiž primárně v myšlení každého jednotlivce. Vezměte si proto k ruce kávu, pohodlně se usaďte, zapomeňte na své osobní přesvědčení a zkuste hledat nějak takto:

  • Reakce bez sprostých slov
  • Slušné vyjádření na úrovni
  • Názory podložené přímými příklady
  • Otevřené otázky očekávající smysluplnou odpověď

Tyto čtyři základní pilíře si zapamatujte, podle nich totiž najdete pravděpodobně nejvíce konstruktivní kritiky. Schválně používám tvar nejvíce, protože nebude jistě úplně všechna.

Čas od času si musíme konstruktivní kritiku dotvořit sami. I ve sděleních, která jsou sprostá, neslušná a psaná jasně nenávistně totiž může alespoň z malinké části svítit pozitivní zkušenost. Právě proto nabádám k uklidnění a pohodlnému pročtení všech reakcí. Nenechte se svést z cesty, buďte silní a nenávisti se přímo nahlas smějte. Koukejte ale zároveň mezi řádky, zda tam nečíhá něco, z čeho by se dalo poučit.

Kde jste se naposledy potkali s přímou kritikou? Jakým způsobem kritizujete vy sami, ať už jde o internet nebo reálný život?

 

 

Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru




Partneři

Máte zájem o propagaci vašeho odkazu v této sekci? Kontaktujte nás na inzerce@esmond.cz

Další zajímavé články