Nabíráte nové zaměstnance? Sháníte se po duších, jež by pozitivně rozvinuly vaši firmu a zapadly do kolektivu? Jak to ale udělat? Zkrátka nenaletět někomu, kdo se na danou pozici skutečně nehodí, i když na společném setkání se jeví přesně opačně. Poradíme vám několik fíglů, jak odhalit pravou osobnost člověka už na pohovoru.
1) Nenechte se zmást vzhledem!
Rozhodně byste se neměli řídit pouze vzhledem. Ano, patří mezi klíčové vlastnosti, nikoli však rozhodující. Musíte domyslet skutečnost, že vzhled je velice pomíjivá součást osobnosti člověka. Jeden den se dotyčný může cítit jako punkáč, jindy jako manažer. A podle toho se oblékne. Samozřejmě, že na pohovor všichni přijdou slušně oděni, avšak právě tato situace je neméně zrádná. První, co spatříte je „ženština v kostýmku“. Jenže co o ní opravdu víte? Ponouká vás jen první dojem. Vidíte usměvavou paní v hezkém oblečení. Fajn. Ale kdo vám zaručí, že zapadne a svou práci opravdu zvládne?
2) Veďte pohovor uvolněně a přátelsky
Rozhodně to neznamená, že byste s uchazečem měli zamířit do místní hospody „na jedno“. Ale nezapomínejte, že vypjatá atmosféra pohovoru nikomu na sebevědomí nepřidá. Ustrašený človíček vám nikdy neprozradí tolik informací, jako uvolněný kandidát, který se v prostředí cítí dobře a má touhu sám vyprávět. O takovém člověku se dozvíte nejvíc podle řeči jeho těla a chování. Naplno se projeví také energie a temperament jedince. To vám napoví, zda se do vašeho kolektivu hodí, či nikoli. Jednoduše řečeno, neverbální komunikace vám řekne téměř vše!
3) Seznamte uchazeče s firmou
Pohovor nemusí být jen o osobě kandidáta. I když vás zatím dotyčný nepřesvědčil o svých kvalitách, neodepisujte ho. Poskytněte mu stejné prostředí a informace, jako jeho předchůdcům i následovníkům. Povězte mu o firmě, jak to v ní funguje, jaká máte pravidla. Zmiňte se o svých očekáváních a vysvětlete pravidla komunikace na vašem pracovišti. Může to být bod, kterého se dotyčný zachytí a přesvědčí vás, že je pro firmu ten pravý. Ne vždy musí rozhodnout dovednosti. Někdy naopak zvítězí individualita.
„Takže, pane Nováku, vy se věnujete ve svém volném čase řezbářství?“
4) Zajímejte se o maličkosti
Základem je pečlivě přečtený životopis, který vám žadatel zaslal a dle kterého jste se rozhodli jej pozvat na schůzku. Při konverzaci se vracejte k informacím, které o sobě uchazeč uvedl. Například, má-li zajímavé koníčky, zeptejte se na ně. Uvidíte, jak v tu chvíli kandidát ožije. Ač se vám to zdá zbytečné a nepotřebné, nepodceňujte otázky tohoto typu. Odpověď, kterou dostanete, bude natolik upřímná, že prokouknete celé uchazečovo nitro. A to je k nezaplacení.
Na tohle se neptejte!
Odhalení zaměstnance je opravdu důležité. Avšak existují meze, za které zkrátka vy, jakožto zaměstnavatel, nesmíte zajít. Nepřísluší vám tázat se, zda je dotyčný kuřák, či není, zda má děti nebo v případě ženy, zda je těhotná. Ač budete možná udiveni, nemáte nárok dožadovat se ani trestní bezúhonnosti. Výjimku tvoří pozice při práci s dětmi, kde je povinností trestní bezúhonnost doložit.
Jaké jsou vaše strategie pro získávání nových tváří? Sázíte na standardní upjaté prostředí, nebo naopak dáváte uchazečům volnost a pocit bezpečí?