fbpx

Vůně – silná zbraň gentlemana

Vůně, silná zbraň gentlemana-2

Říká se, že čich dokáže vyprovokovat emoce a třeba i paměť mnohem lépe než sluch a zrak. I přesto spousta mužů o svět vůni neprojevuje přílišný zájem a to je chyba. Vůně totiž představuje velmi důležitý a užitečný nástroj, který pomůže zaujmout. V prvotním dílu série si vysvětlíme rozdíly mezi produkty a probereme také funkci.



Začněme krátkou, ale zato velmi výstižnou myšlenkou.

Vůně je nesmírně důležitá. Říká vašemu okolí, kdo jste a v co věříte.

Tuto větu vyslovil Chandler Burr, bývalý parfémový kritik New York Times a nynější expert přes vůně. My jsme s tímto tvrzením jednoznačně za jedno a co vy?

Samozřejmě není to jen o tom nějak vonět. Výběr toho správného parfému je většinou opravdu běh na dlouhou trať, ale rozhodně se vyplatí. Nyní tu však nejsme od rad k výběru, ty probereme až v příštím díle. Dnes se podíváme na zoubek tomu, co v regálech obchodů při testování vlastně potkáte a jak různorodé názvy chápat. Zkrátka a jednoduše na základy, které by měl každý gentleman znát.



Eau de Cože?!

Vůně, silná zbraň gentlemana-2

Je dost pravděpodobné, že máte kolínskou spojenou pouze s muži a naopak parfém zase se ženami. Možná vás teď překvapím, takhle to ale nefunguje. Pokud se totiž bavíme o kolínské nebo parfému, jde pouze o dva rozdílné druhy produktů. Neliší se ničím jiným než procentuálním zastoupením parfémové kompozice (jednoduše řečeno intenzitou vůně). Na nějaké dělení podle pohlaví tak hned zapomeňte. Může za to marketing, který nám tuto představu rozdělení velmi často vnucuje.

Pokud jste se již přenesli přes úvodní informaci této sekce, přejdeme k dělení. Jak je již zmíněno výše, dělí se podle podílu vonných složek. Není to však jediné kritérium. Druhé je o mnoho praktičtěji zaměřené. Jde o čas, po který na nás vůně vydrží

  1. Parfém je vůbec nejintenzivnější vůně, kterou trh nabízí. Podíl vonných látek se pohybuje v rozmezí od 20-40% a samotná vůně trvá okolo 6-8 hodin.
  2. Eau de parfum překládáme jako parfémová voda a v žebříčku podílu vonných látek 15-20% si drží druhé místo. Trvá okolo 4-5 hodin.
  3. Eau de Toilette neboli toaletní voda nabízí podíl 5-15%. Vydrží asi 2-3 hodiny.
  4. Eau de Cologne, tedy kolínská voda, se chlubí podílem 2-4% a na těle ji ucítíte po dobu dvou hodin.
  5. Poslední páté místo žebříčku zaujímá Eau de Solide. S tou se ovšem setkáte v obchodě jen velmi vzácně. Není však na škodu říci, že má podíl vonných látek okolo 1-3% a vydrží podobně jako toaletní voda asi dvě hodiny.



Jak vlastně fungují?

Již víte, jak a podle čeho se parfémy dělí. Nyní vám prozradíme i něco málo o tom, jak vlastně fungují. Začneme tím, že se skládají ze tří částí, podle toho jak se jednotlivé vůně uvolňují.

  1. Hlava: obsahuje vysoké vonné tóny a je to první, co po aplikaci ucítíte. Vzhledem k tomu, že právě hlava utváří první dojem zákazníka, je na ní kladen velký důraz. To i přes to, že u většiny parfému nevydrží vonět déle než 15 minut. Ovšem klidně to může být i jen několik málo sekund, záleží na daném produktu. V hlavě většinou své místo nachází lehčí ingredience. Například citrusy jako bergamot, květiny jako levandule či aromaty jako anýz.
  2. Srdce: obsahuje střední tóny a vychází na povrch ihned po dovonění hlavy. Zde už se nebavíme o minutách, vydrží asi 2-3 hodiny. Očekávat můžete těžší ingredience jako jasmín, zástupce z řad ovoce či koření jako například skořici.
  3. Základ: obsahuje nízké tóny a to právě ty, které prchají velmi pomalu a pozvolna. Doba trvání bývá okolo 3-4 hodin. Nejsou výjimkou ale ani dlouhotrvající parfémy, u kterých se výdrž základu pohybuje i těsně nad hranicí desíti hodin. Základ je složen z bohatých ingrediencí, jako jsou například santalové dřevo, tabák a tak podobně.

Spojení těchto třech částí utvrzuje i fakt, že samotný základ byste ze začátku cítit asi nechtěli. Postupem času se ale jeho síla tak nějak změkčuje a právě tuto dobu změkčování maskují hlava a srdce parfému. Pak vám základ tak nepříjemný nepřijde.



Musíme ještě upozornit, že existují i takzvané lineární parfémy. U těchto nepříliš častých produktů výše uvedené členění neplatí. Jejich vůně je tedy v průběhu času stále stejná.

A jsme u konce. V prvním díle série o voňavých gentlemanech jste se dozvěděli naprostý základ, který se bude v budoucnu velmi hodit. Příště se podíváme přímo na největší a nejžádanější otázku celého tématu a to „Jak vybrat správný parfém.“ Tak co, překvapilo vás dnes něco a těšíte se na následující díl? My rozhodně ano, zůstaňte naladěni.

 

Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru




Partneři

Máte zájem o propagaci vašeho odkazu v této sekci? Kontaktujte nás na inzerce@esmond.cz

Další zajímavé články