Technická doba nás všechny dokonale pohltila. Spěch je všudypřítomný a v honbě za úspěchem často zapomínáme na úplné základy. Zatímco hledáme návody, které náš byznys vystřelí ke hvězdám, zhoršujeme se ve věcech, které nás učili ještě na škole. Pravopis, to je to oč tu běží!
„Jasně, pravopis leda tak něco změní…” Tuhle větu jste si pravděpodobně stejně jako já řekli ihned po přečtení anotace. K našemu společnému překvapení to tak ale opravdu je. Když jsem hledal inspiraci pro tento článek, projel jsem spousty byznys tipů pro rok 2020. Jenže vše zůstalo takřka při starém. Vzdal jsem to a otevřel emailové schránky. Inu, zděsil jsem se. Tohle že je vzdělaný národ?!
Na pozici rozhodně nezáleží…
Je jedno, zda pracujete jako manažer, účetní a tak podobně. Prioritně záleží na tom, na čem pracujete. Teď se asi všichni shodneme, že na počítačích, potažmo technologiích obecně. Píšeme na nich emaily, komunikujeme s okolím ať už kariérním nebo soukromým. Právě toto přivádí spoustu lidí k mylnému přesvědčení. Přesvědčení, že záleží hlavně na dovednosti pracovat s počítačem. Pravopis a gramatika hrají často až druhé housle, pokud se do orchestru vůbec dostanou. Čeština potažmo angličtina ve psaném slova smyslu však stále zůstává velice důležitá. Jen to nějak přehlížíme…
Není čas – hrubky přehlédnou, omluvím se v podpisu…
Přichází čas na něco z praxe. Představte si sebe v roli příjemce mailu. Začtete se do něj a vidíte co řádek to chybu. Ano, i přes to, že existují korektury provádějící programy a aplikace. Díky bohu ale autor pod svůj podpis na konci přidává i malou omluvu. „Omluvte prosím případné chyby, píši na telefonu”, „Omluvte prosím případné přepisy, jsem časově vytížen”, „Omluvte prosím…” Uklidní vás to?
Čistě z praktického pohledu se to zdá být pochopitelné. Tím jak doba zrychluje a skoro všechny tlačí čas, jen málokdy se najde skulinka pro druhotné přečtení mailu. Jenže to asi není úplně omluva pro gramatické chyby. Pravopis bychom měli ovládat, ať už píšeme rychle či nikoli. Navíc připojená omluva na konci není z psychologického hlediska to pravé ořechové. Proč? Možná je to slušné, upřímné, ale druhá osoba si to může vyložit i jinak. Třeba tak, že vám nestojí ani za to zkontrolovat mail. Koneckonců je to internetový dopis a v dopise byste chyby nasekali a následně jen nezkontrolovali?
Každý zaměstnanec i podnikatel by měl perfektně ovládat psaný jazyk. V roce 2020 tato dovednost bude klíčová.
Slova jsou důležitá nejen ve světě marketingu.
Nakonec ještě vyvrátím jednu tezi – „Na psané slovo si někoho najdu…” To klidně můžete, ostatně copywriter se ve firmě vždycky hodí. Jenže ho nebudete mít všude. Rozhodně za vás nebude vypisovat všechny maily a podobně. Umět psát je vlastnost, kterou by měli mít všichni ve vaší firmě. Domluvy budou rázem jednodušší a rozdávání úkolu snazší. Navíc si nebudete v internetové komunikaci dělat ostudu. Tu totiž ani omluva v podpisu neodvrátí…
Kontrolujete maily vícekrát nebo posíláte chyba nechyba?
ČTĚTÉ TAKÉ: Jste tím, jak se vyjadřujete. Co říkáte o sobě a své firmě?