fbpx

Jak správně uspořádat brainstorming?

Jak správně uspořádat brainstorming?

Čeká vás v práci uspořádání brainstormingu pro vaše kolegy a chcete je zaujmout a společně vytvořit něco hodnotného? Aby šlo vše hladce a podle plánu, brainstorming si pečlivě naplánujte. Jak na to?

Co je to brainstorming?

Myšlenka brainstormingu vznikla v roce 1942, kdy ji pojmenoval pracovník v reklamě Alexander Osborn. Dokonce se o ní zmínil ve své knize, jež se jmenuje Your Creative Power. Jedná se vlastně o techniku skupinové kreativity, jejímž cílem je přijít s co nejvíce nápady na dané téma. Brainstorming vychází z předpokladu, že ve skupině lidí se vygeneruje mnohem více nápadů, než kdybyste se vymýšlení věnovali samostatně.

Kroky k úspěchu

Aby se během setkání celého týmu přišlo s maximem nápadů, které budou realizovatelné, není na škodu, když se na brainstorming pečlivě připravíte. Jak na to? Dodržujte následující doporučení.

Stanovte jasný cíl

Než se všichni členové týmu pustí do vymýšlení, začněte tím, že jasně stanovíte cíl brainstormingu. Ideální je, pokud máte k dispozici tabuli, na kterou napíšete jednu konkrétní otázku, případně téma. Během celého procesu budou mít všichni cíl neustále před sebou a neodkloní se od něj. Abyste dosáhli co nejlepších výsledků a zároveň zvládli všechny účastníky ukočírovat, je lepší sejít se v menším počtu. Mnoho lidí doporučuje, řídit se při plánování brainstormingu pravidlem pizzy. To znamená, že pozvete tolik zaměstnanců, kolik by se jich mohlo podělit o jednu pizzu.

Nastavte pravidla brainstormingu

Jakmile budou všichni členové týmu na svých místech, stanovte pravidla, která musí každý z nich během brainstormingu dodržovat. Nevíte, kde začít? Inspirujte se následujícími:

  • Nekritizujte nápady ostatních.
  • Nehodnoťte nápady ostatních.
  • Podporujte všechny nápady, včetně těch šílených.
  • Nebojte se navazovat na nápady svých kolegů.
  • Všechny nápady zapisujte.

Naplánujte brainstorming v tom správném prostředí

Než všechny pozvete do zasedačky a usadíte je ke stolům, ujistěte se o tom, že se v ní nachází dostatek zajímavých podnětů. Důležitý je dostatečný přísun vzduchu, příjemné osvětlení, pohodlné sezení a také občerstvení. Někdy může mít pozitivní vliv také hudba na pozadí, která vyplní případné ticho. Samozřejmě se neobejdete ani bez praktických pomocníků v podobě barevných fixů, tužek, propisek i online nástrojů.

Určete časový limit

Pokud se pustíte do brainstormingu, ale zapomenete na jeho časové ohraničení, budou se účastníci obávat toho, že jim zabere celý den. Než odešlete pozvánky s místem konání a časem začátku, nezapomeňte do nich napsat také dobu trvání brainstormingu. Pokud vás čeká vymýšlení středně náročných úkolů, bude vám stačit 60 minut. A když ne, můžete opět za několik dní uspořádat další brainstorming a navázat na nápady, které padnou během prvního setkání.

Začněte zahřívacím cvičením

Protože ne každý dokáže ihned sypat nápady z rukávu, dopřejte svým kolegům čas a začněte pozvolna. Nejlepší metodou je zahřívací cvičení. Společně se pusťte do hraní her, které souvisí se slovy. Pro brainstorming je ideální:

  • slovní kopaná
  • vymýšlení synonym a antonym k určitým slovům
  • skupinové vyprávění příběhu

Střídejte metody

Abyste podpořili kreativní myšlení všech a nevyvíjeli na ně nátlak, nebojte se během brainstormingu střídat různé metody. Toto jsou vybrané metody, které vám při brainstormingu přijdou vhod:

  • Vytvořte společně myšlenkovou mapu.
  • Dejte každému možnost, aby napsal své nápady na papír.
  • Používejte otázky.
  • Nebojte se využít také malůvky a své nápady převeďte v jednoduché obrázky.
  • Na daný problém se dívejte z cizí perspektivy – například z pohledu superhrdinů, slavných osobností či vašeho souseda. Někdy stačí, když se na výzvu podíváte jinýma očima.
  • Využijte metodu psaní na papír, kterou ale budou rozvíjet ostatní. Každý napíše na papír dva až tři nápady a pošle papír svému kolegovi po pravé straně. Ten k nim přidá další nápad a opět ho pošle dál. Tento kreativní postup končí ve chvíli, kdy se každý papír vrátí ke svému počátečnímu autorovi.

Všechny nápady zaznamenejte

Jakmile brainstorming skončí, máte před sebou vy, jakožto organizátor, ještě poslední úkol: všechny nápady zaznamenat a roztřídit přehledně do kategorií. Jen tak docílíte toho, že nápady skutečně najdou své uplatnění.

Jak se stát mistrem brainstormingu?

O návod, s jehož pomocí docílíte efektivního a podnětného brainstormingu, jsme se s vámi podělili. Pokud se ale chcete stát skutečnými mistry brainstormingu, nezapomínejte ani na následující body.

  • Nesnažte se za každou cenu vyplnit každou minutu ticha. Někdy je právě ticho pro kreativitu nezbytné.
  • Jestli si povšimnete, že kolegové začínají ztrácet koncentraci, brainstorming na chvíli přerušte a dopřejte si alespoň pěti až desetiminutovou pauzu.
  • Až bude brainstorming úspěšně za vámi, nebojte se požádat všechny zúčastněné o zpětnou vazbu. Buď se jich zeptejte přímo na místě před tím, než se rozutečou po firmě, případně jim poté pošlete krátký dotazník, který může být i anonymní. Zpětná vazba je důležitá a může být velmi přínosná.
  • Při brainstormingu jde o to, aby se zapojili úplně všichni. Pokud máte v týmu introverty, kteří se o své nápady neradi dělí nahlas, ale rozhodně mají čím přispět, zahrňte do programu metody, jež využívají také psaní nápadů.

Aby každý brainstorming dopadl úspěšně, podporujte všechny zúčastněné v kreativitě a připravte si množství různých metod, které budete během setkání střídat. Když se vám podaří dát dohromady skupinu kolegů s kreativními nápady, kteří se o ně rádi dělí a navíc jim vytvoříte ideální podmínky pro práci, výsledky setkání vás mile překvapí.

Zdroj textu: www.indeed.com, www.interaction-design.org

Zdroj foto: www.freepik.com

Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru




Partneři

Máte zájem o propagaci vašeho odkazu v této sekci? Kontaktujte nás na inzerce@esmond.cz

Další zajímavé články