fbpx

Skromnost kontra impozantnost. Kam mířit svou firmu?

Nejen v začátcích musí podnikatel řešit otázku, zda se mu vyplatí realizovat spíše menší nebo velmi odvážné plány. Skromnost v tomto ohledu hraje velkou roli v rozhodování. Jakým způsobem dokáže impozantnost pomoci ve světě obchodu a proč je s ní třeba počítat?

Na otázku, zda se vyplatí jít takzvaně all-in a svůj nápad posunout na úplně novou úroveň, lze vést sáhodlouhé diskuse. Každý člověk to má trošku jinak. Někdo raději jde pomaleji po cestě jakési jistoty a raketovému růstu bude spíše uhýbat. Tímto přístupem ovšem často nenaplní potenciál, což se může následně negativně projevit v budoucnu. Zkusme se ale nestranně zaměřit na každý ze stylu vedení.



Skromnost – méně stresu, méně muziky

„Prodával pivo a to mu šlo. Když přidal i občerstvení, už to není ono” takto mi nedávno vysvětloval známý důvod, proč už nechodí do jedné z vesnických hospůdek. Její majitel totiž nechtěl zůstat jen u prodeje piva, chtěl víc a podle tohoto člověka se mu to vymstilo. Zajímavý pohled, řekl bych až nezaujatý. Krásně ukazuje, že i skromnost může nést své ovoce.

Komfort růstu nepomáhá, spíš naopak

Nejhorší věc, kterou přináší skromnost, je jednoznačně komfort. Šok? Ale kdepak. Připomenu jedno klišé – „Cesta je cíl”. Pravý význam tohoto slovního spojení pochopíte opravdu až tehdy, kdy dosáhnete svého největšího snu, konečně pocítíte vrchol a budete vnitřně uspokojeni. V takovém případě se ale rozhodně nevyplatí usnout na vavřínech. Lidi, kteří se takto zachovali ještě dodnes hovoří o jejich reakci jako o největším selhání v jejich životě. Jakmile už po životě nic nechceme, opravdu nemusíme dostat vůbec nic. Zůstat v byznysu na místě a užívat si pohodlí může znamenat propad, konkurence přijde a naše dosavadní pohodlí se promění v noční můru. Co myslíte?

Na druhou stranu musím uznat, že i skromnost má své nesporné výhody. Bude vyhovovat především lidem, kteří nemají rádi stresové situace a svým způsobem se bojí riskovat. Zkrátka bude vyhovovat lidem, kteří mají rádi pohodlí a jistotu. Navíc, když se vrátím k příkladu vesnické hospody, se tento přístup ani nemusí obrátit v nic špatného. Tam, kde konkurence neklepe na dveře, se může spát do aleluja. 



Impozantnost – jedním slovem risk

Právě nahlížení na skromnost jakožto hlavní překážku růstu nutí část podnikatelů myslet ve velkém. Při pohledu na československý trh se však počet takto smýšlejících jedinců pohybuje stále velmi nízko. Hromada z nich totiž po ověření všech informací raději z risku ustoupí. Kdo jede ve velkém zkrátka musí počítat s tím, že kromě velkého úspěchu může přijít i velký neúspěch. Vše je spojeno s naprostým nepohodlím a nejistotou a na to je u nás zvyklý málokdo.

Myslet ve velkém s sebou nese hromadu rizik, úspěch je pak o to vyšší

Četl jsem v poslední době několik rozhovorů na téma investice. Malé startupy žádají stovky tisíc na rozvoj, nic neobvyklého. Docela mě ale překvapilo, jak málo podnikatelů myslí ve velkém. Není žádným tajemstvím, že například projekty v segmentu e-commerce rostou spíš k prodeji než k velké budoucnosti. Zda je to dobře nebo špatně ať si posoudí každý podnikatel nebo investor sám za sebe. Jde spíš o princip…

Velký nápad s velkolepým byznys plánem pokaždé čeká facka, kterou mu bez rozmyslu udělí trh. Postavit velký plán se 100% úspěšností rozhodně nejde. Právě proto od impozantnosti podnikatelé raději upouští. Přece jen časopisy jsou často plné zpackaných investic a projektů, které zkrachovaly. Myslím, že víc než kdekoliv jinde se v tomto významu oplatí hledět po pozitivních zprávách. I ze svého blízkého okolí znám sebevědomé investory, kteří se nebáli vložit do projektu třeba i celoživotní úspory a šli rovnou přímo nahoru. Během pár let proměnili celé své okolí k nepoznání a to není jen bezpředmětné tlachání. Někdy se zkrátka nevyplatí brát ohled na jistotu, zvlášť v době, která nedává jistotu nikomu. Impozantnost je risk, který se může nevyplatit stejně tak, jako setsakramentsky vyplatit. Tady jde čistě o přístup.

„Aim high in your career, but stay humble in your heart.”

Přemýšlíte spíš skromně nebo míříte na velkolepé cíle?

Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru




Partneři

Máte zájem o propagaci vašeho odkazu v této sekci? Kontaktujte nás na inzerce@esmond.cz

Další zajímavé články