fbpx

Trh s nadhledem. Jak vybírat cílovou skupinu?

cílová skupina

Plánujete začít nový projekt a tápete, koho oslovit? Cílová skupina hraje nejen v marketingu velice důležitou roli. Výběr by v tomto ohledu měl být co nejpřesnější. Na koho se zaměřit a jak zamířit k úspěchu?

Výběr respektive charakteristika takzvaného „perfektního zákazníka” bývá v podnikání vždy klíčová. Zaměříme-li totiž veškeré úsilí správným směrem, tedy samozřejmě ke správným lidem, takřka vždy se setkáme s úspěchem. Jak ovšem cílovou skupinu pro svůj projekt začít hledat?



Cílová skupina skrytá v podvědomí

Říct, že nemáte představu, komu produkt nebo službu prodat, se prakticky nedá. Vždy totiž nějaký malý ukrytý obrázek o zákazníkovi máte. Může být skrytý jednoduše ve vašich snech, představách a pravděpodobně o něm hovoříte již v útlých začátcích plánování. Zkuste se zamyslet.

Vztahy, které pomáhají růst

Jak moc je výběr zákazníka důležitý? Na tuto otázku byste se snad ani neměli ptát…

Vždy si vzpomenu na jednoduchý test. Tak schválně, představte si, že otevíráte stánek s hamburgery na náměstí. Jakou výhodu byste chtěli v tomto případě mít? 

Spousta lidí začne ihned skládat nejrůznější nápady: „Chtěl bych najít perfektního dodavatele kvalitního masa”, „Měl bych nejkřupavější a nejčerstvější pečivo v okolí”, „Do burgerů bych dával výhradně osobně vypěstovanou zeleninu”, „Vybral bych si nejlepší místo na náměstí”…

Co napadlo Vás? Všechny nápady jsou jistě strategické a pravděpodobně by zajistily stánku úspěch mezi zákazníky. Víte ovšem, co bych si vybral já? Úplně jednoduše… Hladový dav…

Důvod tohoto výběru je naprosto jednoduchý. Chci zkrátka dostat do začátku výhodu, která mi zajistí takřka stabilní příjem. Ten se v budoucnu klidně může přetavit ve zbytek plánů. Mohl bych si dovolit investovat více do masa, zaplatit pronájem zahrady k pěstování nebo například nakupovat lepší pečivo. A takhle to nefunguje jenom v začátcích. Pokud cílová skupina bude produkt nebo službu potřebovat, zakoupí ji i přesto, že může mít malé nedokonalosti (maso není nejlepší, zelenina je kupovaná, apod.). Veškeré tyto věci totiž bude vaším úkolem řešit během cesty, jinak vás zválcuje konkurence…



Nabízejte představě, prodáte…

Je známo, že každý podnikatel si dříve nebo později vymyslí postavu „perfektního zákazníka.” Již na začátku tohoto článku jsem o něm přece hovořil. Kdo to je?

Vlastnosti perfektního zákazníka

  • užívá produkt/službu kterou nabízím
  • je to muž / žena
  • má tyto záliby: …
  • vystudoval: …
  • pohybuje se ve věkovém rozmezí: od … do …
  • žije na vesnici / ve městě
  • studuje / pracuje / hledá zaměstnání
  • finanční stav: …
  • rodinný stav: …
  • vzhled (mohou řešit třeba módní podniky)

Sedněte si a zamyslete se. Sestavte si charakteristiku, inspirujte se třeba body výše. Dejte tomuto procesu pár dní a každý den dopisujte, co vás napadne. Na konec budete v ruce držet papír s přesnou představou o zákazníkovi. Z takových bude složena vaše „perfektní cílová skupina”. Přesně taková, které chcete svůj produkt nebo službu nabídnout.

Možná poznáte, že „perfektním zákazníkem” bude i někdo z rodiny případně vašeho blízkého okolí. I to pomáhá v podnikání růst. Úzká cílová skupina totiž často nabídne zpětnou vazbu jako málokdo jiný. Pokud jim šijete produkt na míru, ozvou se, jakmile jim něco nebude sedět. Takhle to zkrátka funguje.

TIP: Minimalizujte a dosáhněte výsledků díky 9 vychytávkám



Příliš úzká cílová skupina? 

Několikrát jsem se setkal s lidmi, kteří si vybrali cílovou skupinu takovým způsobem, že nakonec cílili jen na malé spektrum lidí. Respektive na spektrum lidí, které nestačilo ani zdaleka k profitabilnímu vedení podniku. V tomto případě se vyplatí nároky na perfektního zákazníka seřadit dle jejich důležitost od jedničky nahoru. Největší a často neúplně důležité detaily pak můžete postupně ubírat. Tím, že budou ubývat nároky, se samozřejmě zvýší počet potenciálních klientů. Jen je to dobré nepřehnat… Odebírejte postupně a s rozumem, jinak přijdete o veškeré výhody, které dobrý výběr cílové skupiny přináší…

 

Znáte vašeho „perfektního zákazníka”?

Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru




Partneři

Máte zájem o propagaci vašeho odkazu v této sekci? Kontaktujte nás na inzerce@esmond.cz

Další zajímavé články