fbpx

„Nenajdu-li informaci do tří minut, už mi web začíná vadit“ říká Martin Seidl

"Pokud nenajdu informaci do tří minut, už mi web začíná vadit" říká webdesigner Martin Seidl

Pozvání na rozhovor přijal Martin Seidl, Web designer, který v oboru začal ještě před maturitou a dnes se pyšní 12 lety zkušeností. Tak Martine, přijměte mé skromné uvítání na Moderních Gentlemanech.

Pro začátek, dokážete čtenářům polopaticky vysvětlit, co děláte, čím se živíte a co vás naplňuje?

Děkuji za pozvání. Živím se tvorbou digitálních řešení. Tedy převážně lidem, firmám nebo start-upům tvořím webové stránky, e-shopy, občas i mobilní aplikace nebo UI rozhraní. Živím se vlastně tím, že ve chvíli, kdy je poptávka po nějakém online řešení, např. “potřebujeme webové stránky”, zjistím si všechny potřebné údaje, které ke své práci potřebuji, a dám se do práce. 

Nejvíc mě pochopitelně naplňuje, pokud přijde klient, který ví, co chce a proč, a očekává kvalitní výsledek, který poté plní své cíle a zákazník je tak spokojený. Bohužel ne vždycky tomu tak je a dost často si za to klienti mohou i sami. O to větší mám pak radost, když se něco takového podaří. 

Kdybych před Vás teď postavil člověka, který je konzumentem obsahu webových stránek, ale nerozumí pojmům ze zákulisí a tvorby webu (web designer, UX designer), jak byste mu vysvětlil svojí živnost? 

To je normální, většina běžných lidí těmto pojmům nerozumí, zeptejte se třeba u mě doma, tam vám to všichni potvrdí 🙂 . Já jsem v tomto případě obojí a ještě bych k tomu mohl přidat pojem UI designer, a další…

Úplně zjednodušeně bych mohl říct, že web designer (chcete-li webový grafik) vám navrhne atraktivní podobu “webu”. Často potkáte web designéra, který zároveň web i nakóduje, ale není to pravidlem. Naproti tomu UX designer (ze slova “User Experience = uživatelský prožitek) se snaží pochopit uživatelské chování na webu, pracuje se získanými daty a používá celou řadu metod a možností, jak navrhnout nebo zlepšit web, aby plnil perfektně své cíle.

Jak jste se k tomu (tvorbě webů) vlastně dostal? Může za to chuť vytvářet něco nového?

Úplnou náhodou. Na konci základní školy jsem dostal možnost spravovat webové stránky pro malý biograf v Praze. Tenkrát úplně primitivní web bez administrace, takže jsem se už na základce musel naučit základní kódování a každý měsíc jsem v kódu doplňoval program kina. Tím se roztočila spirála událostí, která mě dostala až sem. 

Jak moc firmy oceňují zkušené mladí? (Mladé lidi s praxí) Myslíte, že převažuje poptávka nebo nabídka ve vašem oboru?

Když já začínal, měl jsem dojem, že mladí lidé jsou v převaze. A zřejmě to bylo tím, že ještě před nějakými 10 lety byl tento obor stále mladý, tolik expertů tu ještě nebylo. Dnes je situace samozřejmě dost jiná, technologie se vyvíjejí rychle a všechno jde rychle dopředu. Obory mají tucty podoborů, lidé co začínali přede mnou, nebo ve stejné době, jsou dnes na seniorních pozicích. Bohužel dnes nejsem toho názoru, že mladá krev v oboru je dobře oceňovaná a hlavně vítaná. Řada firem upřednostňuje zkušenější, a studenti co právě vylezli ze školy, mají o dost obtížnější úkol, aby se někam dostali.

Jestli převažuje nabídka nad poptávkou, nedokážu posoudit. Lidí v oboru výrazně přibylo, na to jak jsme malá země bych řekl, že jich je tu až moc. Naštěstí ale mohu s jistotou říct, že dobře to zas zdaleka neumí většina a chyby dělá celá řada lidí, ani já nejsem bezchybný. Získat zakázku v oboru v dnešní době je hodně brandová záležitost, je to o dobré komunikaci mezi poptávajícím a zhotovitelem, a bohužel také boj o cenu. Což je podle mě smutné, ale je to tak.

Přijdu za Vámi jako mladý designer a chci vědět, jak začít prodávat. Co mi poradíte jako první?

Nahlas si říct, čím se chci živit a proč. Pokud v tom je jasno, stanovit si cíle, vytvořit si portfolio, udělat si vlastní kanál, přes který budu získávat nové projekty. Zamyslet se nad cenotvorbou. Výrazně doporučuji, najít si mentora, který se zabývá tím, čím se jednou chcete zabývat i vy, a s někým takovým konzultovat svoje kroky a navázat kontakt. Často se pak vyvarujete mnohých chyb, kterými si já musel projít sám a často jsem se dostal do velkých problémů jen proto, že jsem se na to nikoho nezeptal, než jsem to podělal. Konkrétně na toto téma už 2 roky připravuji nový projekt přednášek a školení, kde chci mladým začínajícím nadějím v oboru předat právě tyto základní informace, aby to měli snazší. Také mohou dneska využít síly sociálních sítí, kde se v daných skupinách dozví hodně užitečného, takovou skupinu jsem sám založil a 70% členů jsou lidé z oboru, kteří převážně poradí a snad i rádi.

Jméno jako značka nebo vymyslet něco lepšího?

Rozhodně jméno. Nic lepšího totiž pravděpodobně nevymyslíte 🙂 Tohle považuji za osobní rozhodnutí a nikdy nebude chyba ani jedno ani druhé, ale ze zkušenosti bude vždycky lepší, pokud jsem osoba, tvořit svůj brand na vlastním jméně a pokud jsem firma vymyslet značku.

Co různorodost. Může si webdesigner dovolit jít i do odvětví, které mu absolutně nic neříká? Neprojeví se to na kvalitě výsledného produktu?

Samozřejmě. Pro laika asi složitá věc, ale postupy pro vytváření takových webů, e-shopů apod, jsou celkem jasné a pouze je důležité pochopit potřeby zákazníků vašeho zadavatele a byznys vašeho klienta. Čím lépe tomu porozumíte, tím lepší jsou výsledky práce web designéra, UXáka apod. 

Na kvalitě se výsledky projeví ve chvíli, kdy amatér vytvoří webové stránky, po 2 měsících zjistí, že na nich 99 ze 100 lidí strávilo 30 sekund, a jeden člověk na webu našel kontakt. Taková práce je pak samozřejmě úplně k ničemu.

Mluvíme-li o kvalitě, znáte nějaké weby, které jsou podle vás po stránce UX i designu dokonalé?

Pro mě je naprostá dokonalost např. e-shop FotoŠkoda (https://www.fotoskoda.cz/) . To je podle mě web, který je skvěle navržený po stránce designu, je super, že i na e-shopu si dává někdo práci s grafikou, protože převážně pracují firmy s fotkami a hlavně je ten e-shop přehledný. Za mě hezká, dobře odvedená práce. Pokud to budu soudit z vnějšího pohledu, nemůžu samozřejmě vědět, co se děje uvnitř.

Když už mluvíme o nejlepších, narazil jste už i na web, který se vám přímo štítil?

Ještě nedávno bych odpověděl web České správy sociálního zabezpečení (smích), to už ale neplatí, protože mají web nový (uff, lepší!). Ono se nedá říct, že je nějaký web dokonalý a jiný zase nejhorší. Bezesporu najdeme weby, které jsou příšerné už jen na pohled, ale to je o vkusu. Na tuhle otázku vám nedám konkrétní příklad. 

Jaká je hrana mezi těmito světy, výborným a propadákem? V čem souvisí právě jejich zařazení.

Webové stránky nebo aplikace vždycky posuzuji na základě uživatelského hodnocení, tzn. když na webu nenajdu informaci, kterou nutně potřebuju vědět max. do 3 minut, už mi ten web začíná vadit. Zrovna nedávno jsem potřeboval najít kontakt na jedno oddělení v nemocnici v Praze, a na webu jsem strávil dlouhých 15 minut, než jsem se dopracoval k tomu, že jsem ho stejně nenašel. Toť pro mě ve zkratce špatný web. Pak samozřejmě zohledňuji design vs. funkčnost. Jsou weby, které se dělaly v roce mého narození a ty už by vyžadovaly změnu.

Kolik by podle vás mohla být částka, která by pokryla počáteční investici do “dokonalého webu”?

Na cenu nemohu odpovědět. Každý tvůrce webu má jinak nastavené ceny, stejně tak jako zákazník má jiné finanční možnosti. Jsou designéři, kteří si účtují třeba 200 Kč na hodinu, ale také designéři, kteří si účtují i 2000 Kč na hodinu. Platí takové nepsané pravidlo, že čím zkušenější jsem, tím vyšší mám obvykle nastavenou hladinu cen, protože v nich musím zrcadlit letitou praxi, zkušenosti, přidanou hodnotu atd. Nicméně, všichni jsme jenom lidi, každý je individuální a to platí i pro nastavení cen. Takový průměrný prezentační web tak může stát u někoho 15 tisíc, ale také se takové weby dají dělat za 350 tisíc.

Mluvíme-li o dokonalém projektu, dělal už jste na něčem, co vás přímo nadchlo?

Nevím, jestli je správné slovo “nadchlo” ale mám za sebou už pár projektů, u kterých si zpětně říkám, to byla skvělá práce. Většinou to bylo něco většího, kde jsme na projektu pracovali ve více než 5 lidech a jednalo se o projekt, který trval několik měsíců. Pro mě určitě, z těch známějších projektů, byla výrazná zkušenost pracovat na rozhraní sociální sítě Poetizer a konfigurátor pizzy Puzzle Pizza, ve kterém si můžete sestavit vlastní pizzu a objednat si jí domu. 

Dokážete definovat vysněnou objednávku? Mohl by to být třeba web pro dřevařskou společnost?

Tak víte co, nikdy nic v životě není ideální, nebo mně se to tedy snad nikdy ještě nestalo, všude se najde drobnost, která by tam být nemusela. Pro mě je vysněná objednávka taková, kdy mě osloví klient napřímo, protože se mu líbí moje práce, řekne co chce a ví proč to chce, domluvíme se na postupu, zaplatí zálohu a jedeme bomby. Projekt pak bude dobře sloužit a ještě mi napíše recenzi. Asi tak nějak bych si představoval ideální objednávku. 

Pokud jde o zaměření, tam jsem nikdy neměl nějaký tip. Je ale pravda, že za 12 let freelancování se mi ještě nepodařilo vytvořit něco pro restauraci nebo nějakou kavárnu 🙂

Kdyby přišla taková nabídka, co peníze, hrály by roli?

Záleží na okolnostech, ale pokud by mě oslovila třeba suprová hipster kavárna, která by měla, pro mě z pochopitelných důvodů, omezený rozpočet a sedli bychom si lidsky, asi bych byl víc než ochotný i do takového projektu jít.

Jaký máte názor na špatný design vykoupený perfektním obsahem? A co SEO? Věnujete se mu i sám nebo spolupracujete s někým jiným?

Upřímně, obtížně se snažím vybavit nějaký web, který byl podle mého úsudku vizuálně hodně pozadu, ale měl fakt dobře zpracovaný obsah. Možná takový je, já nevím. Osobně si ale myslím, nebo s tím jsem se zatím setkal spíše, že web, který vypadá “blbě”, nemá ani dobré texty, protože všechno je o investování do lidí, kteří tyto věci tvoří. Je to brandová i marketingová záležitost, a všechno jde ruku v ruce se vším. 

Pokud jde o SEO, což je hlavně o ovlivňování viditelnosti webu ve výsledcích internetových vyhledávačů, mám kolem sebe několik ověřených lidí, s kterými jsem v minulosti už spolupracoval, a všechny tyhle věci dokážu buď zastřešit, a nebo přizvu ke spolupráci někoho dalšího. Jak kdy a jak s kým. Konkrétně SEO dokážu z velké části řešit i sám, není zase tak složité se to časem naučit, pokud tomu člověk věnuje trochu samostudia, nicméně záměrně se tím příliš nezabývám a přenechávám to spíš dalším kolegům. 

Dokážete již při obdržení objednávky rozpoznat potenciál?

Nevím, jestli dokážu rozpoznat potenciál u každého, ale pokud někde cítím, že z toho může být daleko víc, nenechávám si to pro sebe a otevřeně o tom mluvím s klientem už na začátku.

Radíte během objednávky zákazníkovi například s možnostmi monetizace nebo propagace?

Ano. Tedy pokud to není klient, který poptal pouze jednu dílčí část, kterou jsem schopný nabídnout. Když jde ale o trochu komplexnější práci, tedy web od A do Z, a ještě řešíme třeba i corporate identity a další prvky, tak potom rozhodně ano. Často řeším klienty, kteří mají třeba zavedený e-shop nebo firemní web, a u obou dvou je cílem získat více zákazníků. Tam často nastává kámen úrazu už při nějaké první analýze, protože obvykle najdu hromadu chyb, drobných chyb, které v součtu zapříčiní, že takový e-shop nevydělává ani zlomek toho, co by mohl. 

Často se klienti na tyto věci ptají sami. Nemají v propagaci vůbec jasno a teprve ji začnou řešit. Obvyklý postup je takový, že vysvětlím, jaké jsou online druhy propagace, jaký je mezi nimi rozdíl a která je v jejich případě vhodnější a doporučím vhodné kolegy, kteří s tím pomohou.

Můžete nám prozradit, pracujete-li na něčem velkém, když vidíte rok 2020 jako přelomový?

Na ničem velkém teď bohužel nepracuji. Naopak jsem se tento rok rozhodl, udělat si ve svých procesech a podnikání obecně po delší době pořádek. Začal jsem psát články, které odkládám už léta, a více jsem se zaměřil na osobní život, který jsem přece jen hodil už dávno na druhou kolej. Teď je teprve pravý čas na to, zase to otočit. Poslední dobou se spíše řídím heslem, že jsem se nanarodil proto, abych život strávil pouze prací. Brzy mě čeká vlastní svatba a další věci, takže pracovně na tento rok ani neplánuji nějaké boom věci. Ale kdo ví, kdy se objeví něco přelomového, snadno se dokážu nadchnout a pak jsem jak robot.

Co se podle vás změní ve web designu v příštích deseti letech? 

Co se týká trendů v následujících letech, tak se jednoznačně vyvíjí dopředu webový minimalismus, který se rok od roku mírně mění. Nějakou dobu je trendy tzv. plochý design, který se dnes už začíná zase kombinovat s dalšími prvky, neustále se rozvíjí dynamičnost webů, takže stále častěji budeme potkávat weby, které používají videa a animace. Také se pomalu vracíme k tomu, že je potřeba se od ostatních lišit, takže i ruční ilustrace, které jsou poslední roky málo vidět, se opět vracejí do popředí a web se hodně oživuje a je originální. Naproti tomu se také výrazně vyvíjí technologie, které jdou s designem ruku v ruce a i tam je řada novinek, které se postupně dostávají do světa.

Máte nějaký vzor přímo z oboru?

Bude to znít divně, ale nemám. Sleduju už roky spoustu lidí, sleduju jejich profesní vývoj, učím se, pozoruji, vzdělávám se, s některými udržuji kontakt. Nemyslím si, že je důležité mít vzor. Důležité je, dělat svoji práci poctivě a co nejlépe dokážu, a když mi k tomu dopomůžou střípky z různých míst, jsem za to rád.

No a nakonec, jste gentleman?

Moje budoucí žena tvrdí, že ano, tak snad… 🙂 

Děkuji mnohokrát za poutavý rozhovor. Přeji mnoho úspěchů, spokojených klientů a sebenaplnění. 

Děkuji, vám taky.

Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru




Partneři

Máte zájem o propagaci Vašeho odkazu v této sekci? Konktaktujte nás na inzerce@esmond.cz

Další zajímavé články