fbpx

TikTok generace a důchodci na Facebooku: jak sociální sítě rozdělují rodiny?

TikTok generace a důchodci na Facebooku: jak sociální sítě rozdělují rodiny?

Rodiny se kdysi hádaly o politiku u nedělního stolu. Dnes se hádají o to, proč má vnuk pořád telefon v ruce a babička zas neumí vypnout upozornění na Facebooku. Internet měl lidi sbližovat, ale v praxi je to někdy spíš dělící čára. Nejmladší tráví čas na TikToku, starší ročníky okupují Facebook, a rodiče se snaží držet pohromadě rodinnou konverzaci mezi dvěma tábory.

Každý kanál má svou generaci

Když se v obýváku sejde rodina, zdánlivě sedí všichni vedle sebe. Ve skutečnosti je každý ve své digitální bublině. Vnučka se směje do mobilu nad tanečním trendem, děda posílá „palec nahoru“ kamarádovi z vojny a maminka se marně snaží svolat všechny ke stolu. Stejná místnost, ale úplně jiný svět.

TikTok: rychlé vjemy, nulové vysvětlování

Pro dospívající je TikTok přirozené prostředí. Videa jsou krátká, vtipná, nabitá nadsázkou. Pár sekund a emoce je sdílená. Žádné dlouhé příběhy – jen rychlý střih a nová vlna trendu. Starší generace to často nechápou. Jenže pro mladé je to místo, kde se tvoří jazyk, humor i styl jejich generace.

Facebook: domácí kronika online

Na druhém konci stojí Facebook, který se proměnil v útočiště rodičů a prarodičů. Fotky z dovolené, rodinné oslavy, sdílené recepty nebo varování před podivnými podvodníky. Z pohledu teenagera je to už oldschool, ale pro starší lidi to bývá první místo, kde se cítí součástí online světa. A také prostor, kde se mohou pochlubit vnoučaty, aniž by se museli učit nový taneček.

Střední generace v roli tlumočníků

Lidé mezi třicítkou a padesátkou často hrají nezáviděníhodnou roli prostředníků. Dceři vysvětlují, proč je trapné ignorovat babiččin komentář, a babičce zase, že není nutné sdílet každý hoax. Tahle skupina pamatuje časy ICQ i první Nokie, takže zvládá číst v obou „jazycích“ – v rychlých zkratkách mladých i v dlouhých statusech starších.

Když se digitální světy střetnou

Napětí občas vzniká z obyčejných detailů. Babička vloží pod selfie pět srdíček a dvě růže, vnuk proto raději fotku smaže. Nebo naopak – vnuk natočí video, kde se směje rodinnému receptu, a babička se urazí, že z něj dělá komedii. Jenže ve skutečnosti obě strany touží po tom samém – aby je ti druzí slyšeli a viděli.

Jak najít společnou řeč

Rodiny, které chtějí překlenout propast mezi TikTokem a Facebookem, mohou zkusit jednoduché triky: společná skupina na Messengeru, sdílené rodinné album, nebo klidně i krátké video, kde se zapojí všichni. Najednou zjistí, že humor i zážitky se dají sdílet napříč generacemi, pokud je snaha potkat se někde uprostřed.

Algoritmy a jejich bubliny

Nemalý vliv mají i samotné algoritmy. TikTok mladým neustále servíruje další a další obsah na základě jejich zájmů, takže se ocitnou ve víru trendů, o kterých starší generace nemá ani tušení. Facebook zase seniorům předhazuje příspěvky skupin, kde se řeší zdraví, recepty a občas i pochybná varování. Každý žije v jiné informační realitě – a když se o tom doma začne mluvit, někdy to připomíná rozhovor lidí z různých planet.

Offline jako luxus

Ať už jde o TikTok nebo Facebook, společným jmenovatelem je, že čas strávený na síti ubírá chvíle, kdy rodina opravdu mluví z očí do očí. Propojení generací se pak paradoxně daří nejvíc, když se mobily odloží. Stačí společná hra, výlet nebo i obyčejná debata u stolu. Najednou není důležité, kdo používá jakou aplikaci – ale kdo se skutečně zajímá o toho druhého.

Sociální sítě nerozdělily rodiny úmyslně – jen ukázaly, jak odlišně různé věkové skupiny přemýšlejí o komunikaci. Někdo potřebuje rychlý vtípek, jiný dlouhý status. To, co se může jevit jako propast, se dá proměnit v most. A možná je čas si připomenout, že lajky ani sdílení nenahradí obyčejný rozhovor u kávy. Protože ať už jsme na TikToku, Facebooku nebo nikde, pořád jsme jedna rodina.

Zdroj textu: https://www.researchgate.net, https://www.frontiersin.org

Zdroj foto: www.freepik.com

Share on facebook
Sdílet na Facebooku
Share on twitter
Sdílet na Twitteru




Partneři

Máte zájem o propagaci vašeho odkazu v této sekci? Kontaktujte nás na inzerce@esmond.cz

Další zajímavé články